W jednym z poprzednich artykułów o raportach i wydrukach w Microsoft Dynamics NAV, wspomniałem o nowości wprowadzonej w wersji 2015, mianowicie możliwości jak harmonogramowanie raportów.

Harmonogramowanie raportów

Na czym polega harmonogramowanie raportów?

Z punktu widzenia użytkownika pozwala to odłożyć wykonanie raportu na później. Na później, czyli na kiedy dokładnie? O tym już decydujesz ty, użytkowniku. Również samemu możesz wskazać format pliku (PDF, Word, Excel) a także w przypadku twardej kopii – możesz wybrać drukarkę która ma być użyta.

O wskazanej porze raport zostanie automatycznie wygenerowany przez system. Jeśli wynik przetwarzania raportu zapisano do pliku (np. PDF), raport można otworzyć bezpośrednio z głównego okna aplikacji (w sekcji Skrzynka odbiorcza raportów).

v33

Dzięki narzędziu harmonogramowania raportów, można zaplanować wydruki w optymalny sposób, tak aby bardziej złożone raporty były przetwarzane poza godzinami roboczymi (np. w nocy), aby zmniejszyć obciążenie systemu.

No dobrze” –  możesz powiedzieć – „ale co gdy chciałbym uruchomić mój raport w nocy, tak żebym rano mógł przejrzeć wyniki? Zapewne muszę pozostawić komputer włączony na całą noc…” Otóż, nie, nic bardziej mylnego. Raporty wykona za ciebie system, nawet gdy ty wylogujesz się z programu i wyłączysz komputer. Za wszystko odpowiedzialny jest mechanizm kolejki zleceń.

Chwila. Czy my nie mieliśmy już czegoś podobnego w systemie?” – podejrzliwie może zapytać konsultant lub administrator Microsoft Dynamics NAV. Prawdą jest, że mechanizm kolejki zleceń w systemie dostępny jest już od wielu wersji, nie jest to nowość. W ramach kolejki zleceń można zlecić systemowi zadanie uruchomienia jednostki kodu czy właśnie raportu.

Nie mieliśmy jednak możliwości wyboru formatu raportu czy miejsca zapisania pliku. Ponadto nie byliśmy informowani przez system o fakcie wygenerowania raportu (nie było sekcji „Skrzynka odbiorcza raportów” w widoku głównym użytkownika).

Dobrze, ale jak to w zasadzie możliwe, że wyłączam komputer, a raport się generuje?” – usłyszałem kiedyś od użytkownika. Otóż, jest to zasługa architektury systemu Microsoft Dynamics NAV (od wersji 2009). Microsoft Dynamics NAV to nie trywialny program, który pobierzemy z Internetu, zainstalujemy na komputerze i uruchomimy.

3 warstwy systemu

System składa się z trzech warstw: warstwy danych, warstwy pośredniej (serwer) i warstwy klienta. Klientem jest aplikacja RTC (lub klient WWW albo aplikacja na smartfon czy tablet) przez którą pracujesz, ale kolejka zleceń wykonywana jest niezależnie, przez inną usługę, która łączy się bezpośrednio do warstwy pośredniej (serwera). Temat trójwarstwowej architektury jest bardzo interesujący, a zarazem warty dłuższego opisu, dlatego poświęcimy mu oddzielny wpis w przyszłości.

Wracając do tematu, funkcjonalność harmonogramowania raportów nie jest funkcjonalnością technologicznie zaawansowaną i w dużym stopniu bazuje na tym co już w systemie było dostępne. Ale moim zdaniem jest to właśnie dobry przykład jak niezbyt dużym kosztem można znacząco zwiększyć użyteczność i funkcjonalność oprogramowania. Microsoft wykonał tutaj bardzo dobrą robotę.

Podsumowując, uważam, że funkcjonalność harmonogramowania raportów jest rzeczą nową i bardzo użyteczną z punktu widzenia użytkownika. A wy co o tym myślicie?